Pages

Tuesday, March 2, 2010

Sari Maya 2

semalam Sari Maya 2 yang disiarkan di tv9 telah masuk ke episod 9. Pelek aku ceritanya langsung tak digembar gembur dan paling kurang respons berbanding dengan Sari Maya 1. Sari Maya 1 punyalah ada beberapa orang pengikutnya sehingga membawa cerita itu dicalonkan untuk drama rantaian anugerah Skrin. apa kurangnya Sari maya2, aku merasakan ceritanya lebih kuat daripada Sari Maya 1. semasa menulis skripnya aku sudah dapat membayangkan bagaimana kejahatan Sari menjadi kebencian total audien. Watak Mak Biah akan dijadikan simpang malaikat 44 janganlah ada antara kita yang jadi macam dia. dengan cerita dua manusia misi memusnahkan dua keluarga aku rasakan sudah pasti menempa kejayaan tetapi masih gagal.
aku akui cerita yang berantaian memang akan menghadapi risiko sama ada menjadi lebih baik atau ditinggalkan terus. dan aku dapat rasakan yang kedua... pengarahannya aku rasakan tidak ada cacat celanya malahan ada beberapa shot aku rasa amat menarik dan menepati citarasa. runut bunyinya mungkin kurang menyengat berbanding lagu To' Ki musim 1 tapi takkanlah orang nak fikir sampai ke situ. watak memang gagal sama sekali. watak Maya yang dibawa oleh Linda Jasmay dalam Sari Maya 1 memang menjadi. dia menghayati watak itu sebaik mungkin. wajahnya penuh simpati kerana penanton harus bersimpati dengan maya dan membenci Sari. tetapi kali ini raut wajah pelaku Maya sendiri gagal, lontaran dialog tidak tepat... simpati penonton jadi kurang sesangat apabila lontaran dialognya gagal. Mungkin tidak boleh membandingkan kedua-dua pelakon tetapi aku amat kecewa.
watak ibu yang dipegang oleh Noniswara juga gagal, Noralbaniah gagal menjadi bahan simpati, dan cerita masih bergantung kepada dua watak Sari dan Mak Biah. memang betul menjadi mereka menjadi kejam dan tidak bertimbang rasa. watak Mak Biah yang memusnahkan kehidupan sepupunya sendiri memang amat menjadi. wataknya menjadi kebenciannya. wataknya tidak over tetapi cukup menjadikan kebencian penonton. begitu juga dengna faking Sari menjadi menyebabkan penonton geram dan benci. tetapi dapatkah dua watak ini aje bermain sedangkan lawannya gagal melaksanakan watak dengan sempurna. bukan menyalahkan sesiapa tetapi hakikatnya aku kecewa.
frust.... frust dan sekali lagi aku jerit frustttttttt

1 comment: