Pages

Monday, March 29, 2010

ARWAH EMAK DAN BAPAK

Tiba-tiba aku menjadi tidak keruan. Nak kata sedih tidak, nak kata tak sedih tidak juga. aku terharu. semua kerana gambar lama arwah emak dan bapak aku di facebook diupload oleh anak buah aku yang sememangnya nakal. tiba-tiba semua semua mereka yang mengenal ibu terutamanya terus mengatakan rindu dan sedih. memang sendu sikit melihat gambar lama itu. terbayang wajah ibu yang sentiasa redup menantikan kepulangan anak-anak dan kehadiran cucu-cucunya. dia memang seorang yang cukup penyayang.,.. kasih sayangnya terhadap anak-anak tidak berbelah bagi. semua sama rata, pandai dia membahagikannya supaya anak-anak sepuluh orang itu tidak berkecil hati. begitu juga dengan cucu-cucunya tidak ada yang favourite... semua sama, dia tidak mahu ada yang merasa kecewa. layanannya terhadap menantu tetap sama, selalunya dia akan menyalahkan anak-anaknya dulu jika ada krisis rumahtangga mereka. memang dia seorang ibu yang cukup bijak, biarpun dia tidak bisa membaca mahupun menulis. jarang dia memarahi anak, tidak pernah dia memarahi cucu. dia lebih suka keputusan datang dari mulut orang lain dan dia tidak pernah memberikan keputusan. dia tidak pernah menyatakan tidak untuk menghampakan anak-anak. biarpun dalam susahnya dia akan cuba membantu anak-anaknya. what a wonderful mum she was!
aku ingat lagi, aku selalu juga bagi duit pada arwah, sanggup dia berhabis duit untuk membantu anak yang lain yang dalam kesusahan. dulu aku marah juga tetapi sekarang aku faham dia tidak mahu menghampakan mereka. hati seorang ibunya cukup kuat, well aku selalu melihat bahawa anak-anaknya dan cucunya banyak mewarisi sifat baiknya. mudah menangis, mudah tersentuh, tidak suka mengata orang, tidak suka mengaibkan orang, sentiasa bersederhana. sesekali berjenaka cukup untuk membuat orang tersenyum... well emak tetap emak! nobody pada pandangan aku sebaik emak aku... emak orang lain aku tak tahu. bapak... hmm just ordinary father, mungkin tidak banyak kenangan bersama dengannya... tetapi dia tetap ayah... bapak yang membantu emak membesarkan kami, satu team yang cukup besar 10 orang... keranah nya pelbagai. emak memang strong... strength yang datang daripada anak-anaknya. such a wonderful lady, understanding. untuk emak dan bapa, alfatihah semoga dihimpun bersama mereka yang beriman.

No comments:

Post a Comment