Pages

Tuesday, February 16, 2010

apabila kepercayaan mula tercalar

Memang mengejutkan hari ini apabila seseorang bertanya aku tentang sesuatu yang personal. seorang yang aku anggap terlalu baik dengan aku... persoalannya mengapa harus mempertikaikan kejujuran aku. Hanya kerana satu insiden yang kelihatannya agak jahat meranap habis segala kebaikan yang ditaburkan. apakah kita sebagai manusia hanya nampak kejahatan yang sedikit lalu diagung-agungkan. sedangkan kebaikan yang ditaburkan selama ini menjadi debu berterbangan. anehnya manusia!!! cepat aje melatah kerana satu kesilapan, tidak pernah pula membangkitkan ratusan kebaikan yang lalu... yang pernah ditabur, unfairnya manusia, namun itulah juga manusia aku pun manusia biasa bukannya wali jauh sekali malaikat.
aku relatekan sikit dengan politik, patutlah kerana kesilapan yang Pak Lah sebagai pemimpin, mereka terus dihukum semasa PRU12. sedangkan bertahun-tahun perjuangan UMNO/BN meningkatkan taraf kehidupan kita sehinga hari ini dinikmati hilang bagaikan debu. Unfair...unfair!!!! Namun berbalik juga kepada hakikat kita adalah manusia biasa bukan wali jauh sekali malaikat
Hari ini juga aku harus menghukum orang yang terlalu mengagungkan manusia yang kesilapan yang aku buat. Aku tidak mahu dan tidak redha dihukum hanya kerana kesilapan aku. selama ini apakah aku tidak pernah membuat sebarang kebaikan. kenapa kebaikan aku tidak diperkatakan langsung. Aku juga manusia yang tidak sunyi melakukan kesilapan...dont ever see things under a microscope.... semua akan nampak besar, bold isn't it. bukan minta dikenang jasa, disanjung budi tetapi cukuplah sekadar melupakan kesilapan atau menjadikan pedoman hidup. Ini tidak, hanya kerana kesilapanku segala kepercayaan mula tercalar, segala keyakinan mula tercabar. memang unfair aku jeritkan sekali lagi unfair!!!!! puas hati aku....

No comments:

Post a Comment